Skip to content Skip to footer

Studium przypadku – jak je przeprowadzić i dlaczego warto to robić?

Jak przeprowadzić i napisać studium przypadku? W jaki sposób ta metoda może pomóc praktykującym psychoterapeutom?
 

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem Jana Roubala, Michala Čevelíčeka i Tomáša Řiháčeka (polskie tłumaczenie: Marek Misiak),
w którym autorzy próbują znaleźć odpowiedź na te pytania.

Studium przypadku w psychoterapii

Studium przypadku jest jedną z najczęściej stosowanych metod badawczych w psychologii i psychoterapii. Jego celem jest możliwie jak najbardziej dokładne zrozumienie indywidualnej sytuacji danego klienta lub grupy klientów.
 
Jan Roubal, Michal Čevelíček i Tomáš Řiháček piszą, że studia przypadku są ,,naturalnym sposobem wytwarzania i przekazywania wiedzy o tym, jak działa psychoterapia. Często przemawiają do nas znacznie lepiej niż szeroko zakrojone studia lub metaanalizy, gdyż w przeciwieństwie do tych metod nie wyjmują przypadku z jego oryginalnego kontekstu, ale ujmują go w sieci relacji i wpływów, które przyczyniły się do jego ukształtowania.”
 
Autorzy zwracają uwagę, że studium przypadku jest blisko powiązane z praktyką kliniczną. Psychoterapia w dużej części opiera się na zadawaniu pytań i szukaniu odpowiedzi, stawianiu i weryfikowaniu hipotez, nawet jeśli nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.
 
 

Słowa kluczowe:

  • studium przypadku,
  • badania naukowe nad psychoterapią,
  • badania naukowe zorientowane na praktykę,
  • metodologia badań naukowych

Abstrakt

Studia przypadku stanowią przykład metodologii odpowiedniej dla badań naukowych zorientowanych na praktykę terapeutyczną.
W tym artykule są one prezentowane jako naturalny sposób zdobywania wiedzy; w ramach tego procesu psychoterapeuci mogą używać umiejętności stanowiących oczywistą część ich praktyki terapeutycznej. Autorzy wyjaśniają podstawowe etapy przeprowadzania studium przypadku:
 

1) Determinacja (Dlaczego pracujemy nad studium przypadku?);

2) Przygotowanie (Czego chcemy się dowiedzieć?);

3) Gromadzenie danych (Jak mogłaby wyglądać wersja minimum danego studium przypadku?);

4) Analiza danych i pisanie artykułu (Zwyczajna struktura studium empirycznego).

Artykuł prezentuje studia przypadku jako znaczący i ubogacający sposób włączania badań naukowych w proces przygotowania do zawodu terapeuty oraz rozwoju zawodowego praktykujących psychoterapeutów.
 

Kim są autorzy?

dr n.med. Jan Roubal – psychiatra, psychoterapeuta, doktor nauk medycznych i profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Masaryka w Brnie w Czechach. Superwizor i trener psychoterapii
dr Michal Čevelíček – doktor psychologii, nauczyciel akademicki i adiunkt na Uniwersytecie Masaryka w Brnie.
prof. Tomáš Řiháček – nauczyciel akademicki, profesor psychologii na Uniwersytecie Masaryka, psychoterapeuta Gestalt.
 
polskie tłumaczenie: Marek Misiak
 
Roubal, J., Čevelíček, M., & Řiháček, T. (2019). Jak jednoduše provést a napsat případovou studii: Vodítka pro psychoterapeuty v praxi.
Psychoterapie, 13(1), 22–39.
 
 

Zachęcamy do lektury całości artykułu!

 

Zostaw swój komentarz